.

HUISHOUDELIJK REGLEMENT

 

ALGEMEEN

 

Artikel 1

Het huishoudelijk reglement van de Probus Club Leusden regelt een aantal praktische zaken. De bepalingen mogen niet strijdig zijn met de statuten. In geval van twijfel prevaleren de statuten.

 

ACTIVITEITEN

 Artikel 2

De bijeenkomsten worden in principe gehouden op de eerste en derde dinsdag van iedere maand. Plaats en tijd van samenkomst worden tijdig bekendgemaakt.

 

Artikel 3

Er wordt naar gestreefd om

  1. de bijeenkomsten waarin een tijdig aangekondigd onderwerp wordt belicht, af te wisselen met ‘open bijeenkomsten’ waarin gelegenheid wordt geboden met elkaar van gedachten te wisselen, actuele onderwerpen ter discussie te stellen of clubaangelegenheden te bespreken.
  2. enige malen per jaar gezamenlijke activiteiten, zoals excursies en sportactiviteiten, te organiseren

 

Artikel 4

De partners van leden, ex-leden met gaststatus en van overleden leden kunnen worden uitgenodigd voor de onder artikel 3 aangeduide bijeenkomsten en gezamenlijke activiteiten; een en ander ter beoordeling van het bestuur, al of niet daartoe geadviseerd door de leden.

 

Artikel 5

 

Gasten zijn, op incidentele basis, welkom bij lezingen mits tijdig door een lid aangemeld bij de secretaris. Dit geldt ook voor partners van leden en van ex-leden met gaststatus.

 

MIDDELEN

 

Artikel 6

De contributie van de leden dient vóór 1 januari van het komend jaar te zijn voldaan.

 

Artikel 7

Consumpties en maaltijden zijn voor eigen rekening

 

Artikel 8

De door het bestuur noodzakelijk geachte kosten worden door het bestuur betaald ten laste van de clubkas.

  

Hieronder staat, ter informatie, de tekst van de Statuten over leden, Artikel 3.1 en 3.2..

  1. Leden
    Lid van de vereniging kunnen zijn natuurlijke personen van vijf en vijftig
    (55) jaar en ouder, die het doel en de statuten van de vereniging
    onderschrijven en daadwerkelijk willen meewerken aan de
    verenigingsactiviteiten.
    Het bestuur is bevoegd in zeer bijzondere gevallen (bijvoorbeeld ingeval van
    invaliditeit), zulks ter boordeling van het bestuur, een lagere leeftijdsgrens
    dan die in de vorige zin gemeld, te hanteren.
    Een lid is bij voorkeur inwoner van de gemeente Leusden. Bij toelating wordt
    gelet op spreiding in beroepen, activiteiten, interesses en leeftijd.
    Het lidmaatschap is persoonlijk en niet voor overgang vatbaar.
    2. Aanmelding en toelating als lid
    Ieder lid kan bij het bestuur kandidaat-leden voordragen met inachtneming
    van het gestelde in artikel 3 lid 1.
    Het bestuur vormt zich in overleg met degene die een kandidaat-lid
    voordraagt een mening of de voorgedragene zal passen in de Probus Club
    Leusden.
    Als iemand zichzelf aanmeldt of via een andere Probus Club wordt
    aangemeld beoordeelt het bestuur of betrokkene een geschikte kandidaat is.
    Daarbij zal eerst worden nagegaan of er leden zijn die betrokkene kennen en
    de voordracht willen ondersteunen.
    Wanneer het bestuur positief oordeelt over het kandidaat-lid, draagt het
    deze voor aan de leden.
    Eventuele bezwaren tegen toetreding van de voorgedragen persoon worden
    binnen veertien (14) dagen – buiten de verenigingsbijeenkomsten –
    vertrouwelijk aan een bestuurslid meegedeeld.
    Het bestuur beslist na overleg met degene die bezwaar maakt en zo nodig
    met degene die heeft voorgedragen of het bezwaar gegrond is.

Ook al resteert er maar één (1) gegrond bezwaar, dan wordt dat – zonder
vermelding van details – zo spoedig mogelijk aan de leden meegedeeld en
trekt het bestuur de voordracht in.
Worden geen bezwaren ingebracht dan wordt het kandidaat-lid thuis door
een bestuursdelegatie bezocht en uitgenodigd voor enkele bijeenkomsten
van de vereniging. Indien daar aanleiding toe is kan in dit gesprek van de
uitnodiging worden afgezien.
Na het bijwonen van enkele bijeenkomsten volgt de definitieve uitnodiging,
tenzij er alsnog ernstige bezwaren worden geuit tegen deze persoon, waarna
het kandidaat-lid besluit om al dan niet tot de vereniging toe te treden.

 LEDEN

 Artikel 9

  1. Er wordt gestreefd naar een aantal van ongeveer dertig leden. Nieuwe leden zijn bij voorkeur niet ouder dan 75 jaar. Na discussie binnen het bestuur kan van deze regels worden afgeweken. Dit wordt aan de leden voorgelegd.
  2. Om problemen over een afgewezen toelating te voorkomen worden potentiële leden bij voorkeur onkundig gelaten over hun kandidatuur tot het moment dat zij door het bestuur worden uitgenodigd.
  3. Indien het aspirant lid wel op de hoogte is van zijn voordracht dient het voordragende lid het aspirant-lid er van op de hoogte te stellen dat een eventuele afwijzing zonder opgave van reden plaats vindt.
  4. Het voordragende lid dient het bestuur van voldoende schriftelijke informatie te voorzien, zoals leeftijd, opleiding, beroep(en), hobby’s, vrijwilligersactiviteiten, waarbij wordt aangegeven op grond waarvan de kandidaat een waardevolle bijdrage aan de club kan leveren.
  5. Tijdens de voordracht wordt gepolst of er leden zijn die de voorgedragene kennen en de voordracht willen steunen.
  6. Het bestuur draagt het aspirant-lid tweemaal voor, eerst mondeling tijdens een bijeenkomst en daarna schriftelijk in een bericht aan alle leden. In beide gevallen geeft het bestuur informatie over de kandidaat en een motivering van de voordracht.
  7. Het lidmaatschap staat niet open voor partners van leden.

 

Artikel 10

Leden die het lidmaatschap beëindigen omdat zij niet langer in staat zijn daadwerkelijk aan de clubactiviteiten deel te nemen ontvangen desgewenst voor alle activiteiten een uitnodiging om als gast aanwezig te zijn. Zij worden op de ledenlijst aangeduid als: Ex-leden met gaststatus.

 

Artikel 11

Elk lid is in het bezit van, of heeft toegang tot, een bijgewerkte ledenlijst, waarin tenminste wordt vermeld: achter- en voornaam, geboortedatum, adres, e-mailadres en telefoonnummer. Waar van toepassing wordt ook de voor- en achternaam van een partner vermeld. Om aan de privacywetgeving te voldoen tekenen alle leden in dit kader een verklaring van toestemming.

 BESTUUR

 

Artikel 12

  1. De algemeen adjunct wordt na twee jaar in de regel voorgedragen als voorzitter.
  2. Het bestuur hanteert een rooster van aftreden dat door de secretaris wordt bijgehouden.

 

 

COMMISSIES

Artikel 13

  1. Het bestuur benoemt de voorzitter en de overige leden van de activiteitencommissie. Eén lid maakt tevens deel uit van het bestuur.
  2. De Activiteitencommissie organiseert de lezingen, excursies en andere clubactiviteiten en stelt hiervoor een schema op dat regelmatig wordt geactualiseerd. De commissie ontvangt jaarlijks een budget van het bestuur.
  3. Wat betreft de lezingen is het uitgangspunt dat er geen onderwerpen bij voorbaat zijn uitgesloten, maar dat van de spreker/inleider een respectvolle en evenwichtige benadering van de stof wordt verwacht. Indien hierover binnen het bestuur twijfels bestaan heeft het bestuur de vrijheid hierover nadere informatie bij de spreker te vragen en eventueel de inleiding van het programma af te voeren.
  4. De Activiteitencommissie draagt zorg voor het beheer en adequaat gebruik van de benodigde technische hulpmiddelen en benoemt hiertoe een of meer materiaalcommissarissen.
  5. De commissie voert, in overleg met de secretaris, zo veel mogelijk zelf de secretariële taken uit.

 

Artikel 14

De website wordt onderhouden door een webmaster die daartoe toegang tot de google account van het secretariaat heeft.

TENSLOTTE

Artikel 15

In gevallen waarin dit huishoudelijk reglement niet voorziet beslist het bestuur.

 

Aldus vastgesteld in de ledenvergadering van 4 augustus 1987 en laatstelijk gewijzigd in de ledenvergadering van 18 juli 2023.

 

Leusden, 18 juli 2023

Dick van Norren, secretaris